088-1002600

Nieuws

Grootste 3D-printer van Europa staat in Delft

Geplaatst 22 november 2018

De populariteit van 3D-printen wint snel aan terrein. Dit is leuk voor de hobbyist, die er creatieve dingen mee kan maken. Maar de gevolgen van 3D-printen zijn veel omvangrijker dan vaak wordt gedacht. Zo kunnen inmiddels al grote onderdelen voor vliegtuigen en machines overal ter wereld worden geproduceerd. We schreven al eerder over de gevolgen van 3D-printen voor de transportsector.

Wat gebeurt er als consumenten en bedrijven straks thuis of op hun terrein alleen nog grondstoffen nodig hebben om goederen te produceren, die anders per wegtransport tot hen zouden komen? Welke gevolgen heeft dit en waar staan we nu? In dit blog nemen we dat met u door.

3D-printen in Nederland

Nederland loopt voorop als het gaat om het ‘nieuwe printen’. In Delft staat de grootste 3D-printer van Europa, deze werd op 8 november 2018 gelanceerd. De printer heeft een inhoud ter grootte van een Volkswagen Polo. De printer is geschikt voor het produceren van onderdelen voor schepen, hijskranen of vliegtuigen. Er wordt niet alleen kunststof mee geprint, maar ook glasvezel en carbon. Dat is ontzettend sterk materiaal, waarmee de meest complexe machines kunnen worden gemaakt.

Niet voor niets hebben onder andere de NS en een grote baggermaatschappij inmiddels interesse getoond in geprinte voorwerpen. Cead, het bedrijf achter de printer, gaat dergelijke apparaten verkopen voor iets minder dan een miljoen euro per stuk. Twee printers zijn inmiddels verkocht aan industriële partijen.

Gevolgen van 3D-printen

Het grootste euvel van 3D-printen momenteel nog is dat het voor grote oplages te traag gaat en de kosten per product te hoog liggen. Wanneer 3D-printen in de toekomst ook binnenlands op grote schaal wordt toegepast voor de productie van consumentengoederen, zwakt de wereldhandel af. Nederland zal dat onder andere merken in havens, groothandelsbedrijven en ook in de transportsector, die sterk afhankelijk is van de mondiale groei. Denk bijvoorbeeld aan het vervoer van reserve-onderdelen: bij een mankement wordt het voor de eigenaar veel makkelijker om het onderdeel ter plaatse te printen. Dat scheelt bovendien flink in de transportkosten.

Bedrijven spelen lustig in op dergelijke nieuwe mogelijkheden. Zo heeft Amazon in 2015 patent aangevraagd voor een vrachtwagen met een ingebouwde 3D-printer. Hiermee kan het mobiele productielocaties creëren en inspelen op efficiency en logistieke duurzaamheid. Er zijn minder opslagkosten en minder loonkosten aan magazijnpersoneel, daarnaast wordt bespaard op transportkosten, wat ook weer uitstoot scheelt.

Wim de Ridder is hoogleraar toekomstonderzoek aan de Universiteit van Twente en verwacht dat 3D-printen grote veranderingen teweeg zal brengen: ‘Alles van waarde ga jij in de toekomst zelf maken. Stromen van transport zijn dan niet meer nodig. Het is poeder wat je nodig hebt, wat je in die machine stopt. En dat komt in bulk aan.’

Kansen voor het transport

Toch zitten er voor de transportsector ook positieve kanten aan de opmars van het 3D-printen. Zo hebben de printers veel ruwe materialen zoals poeders en liquids nodig: kansen voor de logistiek dienstverleners dus. Deze stoffen zullen immers de ruwe productiematerialen gaan vervangen, en ook vervoerd en bij de eindgebruiker opgeslagen moeten worden. Ook liggen er kansen voor bedrijven die onderdelen gaan leveren voor de 3D-markt: denk bijvoorbeeld aan het vervoer van printers of onderdelen ervan.

Duidelijk is in ieder geval dat, in een snel veranderende wereld, de transportsector innovatief zal moeten inspelen op ontwikkelingen als die van de 3D-printer.

Zakelijke verzekeringen

ABW Verzekeringen uit Dordrecht volgt alle ontwikkelingen in de transportsector op de voet en deelt deze met u via wekelijkse blogs. Volg ons ook via LinkedIn om geen van onze artikelen te missen. Heeft u vragen over uw transportverzekering? Neem dan contact met ons op.