088-1002600

Nieuws

Klant betaalt de rekening niet; wat nu?

U weet: ABW denkt altijd met u mee! Deze keer willen we u weer wat tips aan de hand doen. Een stappenplan voor als u met niet-betalende klanten te maken krijgt. Helaas komt dit bij sommige ondernemers met enige regelmaat voor. Zeker in tijden waarin het economisch gezien voor velen nog steeds onzeker is. Door middel van een vijftal actiepunten helpen we u hopelijk op weg als u worstelt met de vraag ‘mijn klant betaalt de rekening niet, wat nu?’

Stap 1: Benoem het probleem

Zorg dat u exact weet sinds wanneer de klant niet betaalt. Om wat voor bedrag of bedragen het gaat. En ook of het eerder is voorgekomen dat de factuur niet is voldaan. Heeft u alle feiten op een rij? Dan is het tijd voor een gesprek of ontmoeting.

Stap 2: Probeer een betaalregeling te treffen

Wees heel concreet als u langs gaat of uw klant belt. Neem het heft in handen en stel een gespreide betaling voor als oplossing. Zorg dat deze regeling realistisch is, oftewel dat de verplichting deze keer wel voldaan kan worden.

Stap 3: Bellen, bellen en bellen!

Als er op uw voorstel van een betaalregeling niet wordt ingegaan, maar ook als de cliënt zijn beloftes weer niet waarmaakt, is het tijd voor een nieuwe strategie. Niet betalen is in feite hetzelfde als ‘je kop in het zand steken’ en hopen dat ‘de boel overwaait’. Maar dat is natuurlijk geen fatsoenlijke manier van zaken doen. Maak dit keer op keer duidelijk aan de betreffende afnemer. Blijf bellen!

Stap 4: Incassobureau inschakelen

Haalt aandringen niets uit? U kunt nu een nieuwe weg in slaan door hulp in te schakelen. Er zijn in Nederland veel professionele incassobureaus. Deze stap heeft veel voordelen. U geeft het dossier uit handen en de klant zal hopelijk gaan beseffen dat hij nu echt over de brug moet komen. Incassobureaus werken zeer rechtstreeks, duidelijk en confronterend. Deze handelswijze heeft in negen van de tien gevallen effect.

Stap 5: Een gerechtelijke procedure als uiterste middel

Bij zeer hardnekkige wanbetalers is er maar één manier om het geld te krijgen waar u recht op heeft. Een gerechtelijke procedure beginnen, kost echter wel tijd en geld. Het is verstandig dit van te voren goed in te schatten en uw verzekeringen er op na te slaan. Brengt u de zaak voor de rechter dan laat u in ieder geval ook aan andere klanten en collega’s zien dat er met u niet te sollen valt!

Een niet betalende klant kan iedere ondernemer gebeuren. Maak daarom vooraf goede afspraken en zet deze op papier. U kunt ook een rechtsbijstandverzekering afsluiten voor deskundig advies, informeer naar de mogelijkheden.